maanantai 3. marraskuuta 2008

03.11.2008

Joh 14:23-29 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. 24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt. 25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne. 26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. 27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani-sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö. 28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi. 29 Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se on tapahtunut, että te uskoisitte, kun se tapahtuu.

Olen pohtinut tätä Johanneksen evankeliumin kohtaa tänään…
Kun Jeesus sanoo Juudakselle, joka ihmetteli sitä, miksi Jeesus ilmaisee itsensä opetuslapsille, eikä maailmalle….

Jakeessa 23 Jeesus sanoo ehdollistaen, jos joku rakastaa minua, hän pitää minun sanani ja Isäni rakastaa häntä ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen luoksensa asumaan.

Mitä tarkoittaa se, että pitää Jeesuksen sanat? On kuuliainen ilmestykselle, koska Jeesuksen todistus on profetian henki. Ottaa todesta Raamatun sanat, jotka on puhuttu jo alusta lähtien ja jotka on totiset ihan loppuun saakka, iankaiken ja pitää ne. Ja ne sanat, jotka Jeesus puhui, eivät olleet hänen omiaan vaan Isän sanoja, suoraan valtaistuimelta, auki puhuttuina siinä hetkessä, vapauttaen taivaallisista olemaan jotakin täällä maan päällä.

Tämän Jeesus teki silloin kun hän vielä oli maan päällä, mutta hän jätti ”ilmaan” kuvan siitä, mitä tulee tapahtumaan sen jälkeen kun Hän menee pois. Jeesus ei jäänyt ristille roikkumaan, eikä halutaan makaamaan, vaan nousi ylös kuolleista ja elää ikuisesti!

Kun Jeesus nousi ylös, lähetti Isä Pyhän Hengen maan päälle. Puolustajan (parakletos par-ak'-lay-tos) haastemies, asianajaja, joka seisoo rinnallasi. Edustaja, esirukoilija, auttaja, neuvonantaja. Pyhä Henki tuli maan päälle ottaakseen Jeesuksen paikan apostoleiden keskuudessa (ylösnousun jälkeen) johdattaakseen heidät syvempään ymmärrykseen evankeliumista sekä totuuteen. Ja antaakseen heille/meille/teille jumalallista vahvuutta, jota tarvitaan matkalla ja syytöksissä Jumalan valtakunnan puolesta.

Jakeessa 27 Jeesus puhuu rauhasta…. (eirene i-ray'-nay). Tämän sanan merkitys on eri kuin sanalla Shalom.

Katsotaan sisältöä tarkemmin: kansainvälinen rauha, eli mannerten, maanosien välinen rauhanaikainen tila, vapautus sodan melskeestä ja tuhosta. Ihmisten välillä oleva rauha, harmonia tai sopusointu. Turvallisuus, menestys, hedelmällisyys, Jeesuksen rauha. Tie, joka johtaa pelastukseen. Kristillisyys, rauhaisa sielun tila varmuus sielun pelastuksesta Jeesuksen kautta, pelkäämättä mitään, joka Jumalalta tulee sisältäen kaiken maallisen. Siunatun tilan ymmärryksestä iankaikkisesta elämästä kuoleman jälkeen.

Jeesus itse kehottaa meitä olemaan pelkäämättä mitään, mikä tulee Jumalalta, sisällyttäen siihen myös kaiken maallisen.

Hän itse sanoo, älkää peljätkö. Sana peljätä (deilia di-lee'-ah) tarkoittaa; arkailua, arkaluonteisuutta, arkuutta, ihmisarkuutta, kainostelua, häpy, häveliäisyys, kainous, ujous, pelokkuus ja pelkuruutta.

Miksi Jeesus kehottaa olemaan rohkea, pelkäämätön?

Siksi, koska Jumalalla oli suunnitelma. Se suunnitelma piti sisällään Pyhän Hengen lähettämisen maan päälle.

Pyhän Hengen tarkoitus on auttaa meitä joka tilassa. Meidän ei tule pelätä Pyhää Henkeä, joka on rakastava, hellä ja herkkä.

Jakeessa 28, Jeesus tähdensi vielä sanojaan ja muistutti, että Hän tulee takaisin luoksemme. Hän vielä toteaa, että jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte.

Meidän siis tulisi iloita siitä, että Jeesus nousi ylös ja lähetti Pyhän Hengen avuksemme. Ja koska Isä, Jumala on suurempi kuin Jeesus… Niin Isä tiesi paremmin, että me tulemme tarvitsemaan Pyhää Henkeä, koska Hän on iankaikkinen, Jumalan kolmas persoona, joka oli jo maailman luomisesta asti mukana kaikessa siinä, mitä täällä tai meissä nyt on. Isä tietää paremmin kuin me, mitä me tarvitsemme.

Hän käyttää meitä saattaakseen voimaan suunnitelmansa, jonka Hän on tehnyt taivaassa ja sen suunnitelman täyttämiseen tarvitsemme Pyhää Henkeä. Mutta Hän ei käytä ja täytä meitä väkisin. Siihen tarvitaan meidän suostumus.

Joko me haluamme, tai sitten emme halua…. vaihtoehtoja on vain kaksi. Tässä ei ole kompromissia.

Nämä sanat Jeesus puhui ennen kuolemaansa opetuslapsilleen ja ne on voimassa vielä tänäänkin.

Minun Isäni on Iankaikkinen Jumala ja minua kannattelevat Iankaikkiset käsivarret. Mikä minun on siinä ollessa? Usko ainoastaan ja vastaanota se kaikki, mitä Isä tahtoo sinulle antaa!

Jeesuksen nimessä…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti